Lidt opfølgning på straffeslagskonkurrencen #floorball #floorballdommer

Jeg skal lige love for at der har været røre i den lille andedam ifm. straffeslagskonkurrencen i U17 finalen. Og heldigvis for det – det er en glimrende måde at blive klogere på reglerne og udvikle os, både som dommere, spillere og trænere.

Lad mig lige starte med at beskrive proceduren i tolkningen af reglerne såfremt der er usikkerhed: Vi har i Danmark en regelfortolker (Jesper Juul). Er der tvivl om en regel er det ham der står for tolkningen. Er han i tvivl går han naturligvis videre til IFF.
En anden, lidt mere uformel måde er også at spørge kollegaer rundt omkring. I Sverige er det fx Johan Råsbrink der er regelfortolker.  Her er vi så bare mere over i en vurdering, da det jo i den sidste ende er IFF der må være øverste organ mht. tolkningen af reglerne (det er jo trods alt dem der laver reglerne). Omvendt bliver man jo ofte bekræftet i at ens fortolkning er den rette, når man hører at de andre forbund tolker som os.

Helt generelt har der været en god, spændende og sober diskussion omkring tolkningen af reglerne for indskiftningen af keepere.
Jeg skal være ærlig at indrømme at, til trods for at jeg hele tiden har været helt sikker på at det er lovligt at gøre, så opstår der alligevel lidt tvivl i mit sind, når jeg ser så mange der tolker/læser reglerne på en anden måde.
Derfor har jeg været en tur ud i det udenlandske også, for at blive bekræftet i min antagelse, og lad os bare en gang for alle få slået fast at den udenlandske tolkning er den samme som den danske regelfortolkning – det er lovligt at skifte en markspiller ind i målet.

Det der står med kursiv i regeltekstens §303 stk. 1 omhandler alene den situation hvor en målmand bliver skadet eller udvist midt i en periode, og man så skal iklæde en markspiller korrekt udstyr. I det tilfælde har man 3 minutter til at gøre dette. Dette naturligvis for at kampen ikke skal gå helt i stå.

En følelse jeg så står tilbage med efter denne diskussion, er så om reglerne er uklare på dette punkt? Jeg vil påstå at tolker man reglerne som jeg gør, så er de ikke uklare. Men alle kommentarerne efterlader jo en tvivl hos folk, og så er det vel ikke klart? Alt kommunikation handler om hvad der opfattes, ikke så meget hvad der siges – og her opfattes der noget andet hos rigtigt mange mennesker.

Nu er det så heldigt at jeg har plads i det udvalg der står for opdateringen og oversættelse af reglerne her i Danmark (siger med det samme: VI KØRER 100% efter IFFs regler), og der er lige nu en proces i gang omkring opdatering af reglerne internationalt set. Måske lige præcis formuleringerne i dette tilfælde i reglerne, er et sted vi skal bede IFF kigge igennem?

Skriv en kommentar